Absolvent Fakulty špeciálnej techniky navrhol závodný špeciál pre Hyundai

11.07.2014

Každý absolvent vysokoškolského štúdia by sa chcel v živote uplatniť v odvetví, ktoré ho baví a popri tom mať aj vysoký plat. Nie všetkým sa to podarí hneď po absolvovaní štúdia a ich cestu k úspechu sprevádza spletitosť prekážok, ktoré musia prekonať. To však neplatí o Ing. Martinovi Ďurišovi absolventovi Fakulty špeciálnej techniky Trenčianskej univerzity Alexandra Dubčeka v Trenčíne, ktorý ešte ako študent získal zákazku svojich snov.

Absolventa Fakulty špeciálnej techniky Trenčianskej univerzity Alexandra Dubčeka v Trenčíne, študijného programu Špeciálna strojárska technika, si všimli až na druhom konci zemegule. Oslovili ho z austrálskeho závodného tímu Austech Motorsport, aby navrhol funkčný externý dizajn pre okruhový pretekársky špeciál Hyundai Genesis Coupe GTR. Jeho grafické modely sa austrálskemu tímu natoľko páčili, že mu dali ponuku vytvoriť funkčný exteriér pre európsku GT3, ktorá spadá pod Medzinárodnú automobilovú federáciu. Okrem závodného tímu z Austrálie myslí na nášho absolventa aj univerzita a rektor doc. Ing. Jozef Habánik, PhD., ktorý ho za jeho úspechy ocenil cenou rektora.

Po hodinách ťažkej práce sa dostavil výsledok vo forme agresívneho, príťažlivého a originálneho návrhu. V samotnom návrhu použil aerodynamické prvky, ktoré usmerňujú a využívajú silu prúdiaceho vzduchu k docieleniu vyššieho výkonu. Na prvý pohľad udrie do očí obrovské krídlo, široké blatníky, podnárazník, kapota s odvetrávacími otvormi a veľké odľahčené kolesá. Tieto úpravy prinášajú hlavne zlepšenie jazdných vlastností, takže krása nehrá veľkú rolu. Všetky krídla slúžia na zvýšenie prítlaku vozidla pri zachovaní nízkej hmotnosti a zlepšenie ovládateľnosti v zákrutách. Na karosérii sa nachádza množstvo otvorov, ktoré slúžia na prívod vzduchu k horúcim častiam ako je motor, prevodovka, brzdy a následne odvod tohto zohriateho vzduchu z týchto miest.

Aké iné úspechy si už v praxi dosiahol?

Získal som rôzne ocenenia v česko-slovenských časopisoch a v súťažiach vo virtual-tuningu. Po týchto úspechoch som sa zviditeľnil a začali ma oslovovať s reálnymi projektmi. Najviac zákaziek mám z Ameriky, kde sú takéto úpravy na dennom poriadku. Okrem návrhu karosérie, pracujem aj na návrhoch polepov driftérskych špeciálov. Posledným takým najväčším úspechom bol návrh Toyoty Tundry na súťaž SEMA Show v Las Vegas. Ja som navrhoval korbu - zadnú časť pick-upu, ktorá mala slúžiť pre motocrossový tím. SEMA je najväčšie podujatie svojho druhu na svete a podarilo sa nám tam vyhrať 1.miesto. Už vopred sme boli dohodnutí, že prípadná výhra 50 000 dolárov poputuje na charitu – a tak sa aj stalo.

Aké sú tvoje plány do budúcnosti?

Rád by som sa pohyboval v automobilovej sfére. Nie však len pri počítači, ale aj v garáži pri stavbe nových modelov. To je jeden z hlavných dôvodov, prečo som študoval Špeciálnu strojársku techniku na Trenčianskej univerzite Alexandra Dubčeka v Treníčne a nezameral sa len na dizajn a grafiku. Pôsobím hlavne v zahraničí, pretože na Slovensku je autotuning menej rozšírený. V súčasnosti spolupracujem s dvomi americkými tuningovými firmami a pred ukončením štúdia som sa dostal k jednej českej firme, ktorá sa venuje distribúcií ruských vozidiel. Pracujem aj na vývoji vlastného automobilu, ktorého časť bola aj predmetom mojej diplomovej práce.

Ako sa ti študovalo na Fakulte špeciálnej techniky?

Štúdium na Trenčianskej univerzite Alexandra Dubčeka v Trenčíne mi spadalo do mojich plánov. Náplň učiva rozšírila moje schopnosti v 3D modelovaní, ale naučil som sa toho veľa aj o používaní materiálov v strojárstve, ktoré určite vo svojej budúcnosti zužitkujem.





AIS E-learning Webmail Kontakty Strava Knižnica